Bolagsverket

Hoppa till navigering.

Om Bolagsverket (lättläst)

Innehåll

Här kan du läsa om Bolagsverket. Bolagsverket är en myndighet. Vi har information om företag och föreningar i Sverige i ett register.

Så här kan du kontakta oss:

Film om Bolagsverket

Du kan titta på en kort film som berättar om Bolagsverket. Klicka på knappen Spela filmen.

Du behöver programmet Adobe Flash Player för att se filmen. Adobe Flash Player är gratis.

Starta företag och föreningar

Du kan registrera företag och föreningar hos Bolagsverket. Det betyder att du berättar för oss när du startar ditt företag eller din förening. Använd e-tjänsterna i verksamt.se eller Företagsregistrering när du ska starta ditt företag eller din förening.

Skicka in årsredovisningar

Du som har ett aktiebolag ska skicka in årsredovisningen till Bolagsverket. En årsredovisning är en rapport som berättar hur ett företags ekonomi har varit under ett år. Använd e-tjänsten Lämna årsredovisning när du skickar in årsredovisningen.

Få information om företag och föreningar

Bolagsverket har information om företag och föreningar i Sverige. Informationen finns i ett register. Du kan få informationen från oss. Det kan vara om du till exempel ska köpa något från ett företag och vill veta om företaget finns.

Så här kan du få information om företag och föreningar:

  • Ring till Bolagsverket. Vårt telefonnummer är 060-18 40 00.

  • Beställ i e-tjänsten Sök företagsfakta.

  • Sök i e-tjänsten Näringslivsregistret.

Läs och annonsera i Post- och Inrikes Tidningar

Bolagsverket har en tidning på webbens som heter Post- och Inrikes Tidningar. Du kan annonsera i Post- och Inrikes Tidningar. Annonserna kallas kungörelser.

Bolagsverket beslutar om likvidationer

Bolagsverket beslutar också om likvidationer av företag. När ett företag har likviderats finns det inte längre. Företaget måste sälja allt det äger och betala sina skulder.

Mer om Bolagsverket

Bolagsverkets chef är generaldirektör Annika Bränström. Vi tar ut avgifter för det vi gör. Det betyder att vi inte får några pengar från svenska staten.


 

Om webbplatsen
Bolagsverket, 851 81 Sundsvall • Telefon: 060-18 40 00 • bolagsverket@bolagsverket.se